Posnania, czyli inwestor gorszego sortu

Prezydent Poznania cieszy się, że organizatorzy Imienin Ulicy Święty Marcin nie przyjęli pieniędzy od centrum handlowego Posnania, które chciało się dołożyć do imprezy. Dlaczego? Bo Jacek Jaśkowiak nie lubi galerii handlowych. Dobrze, że Volkswagen zdołał otworzyć w Poznaniu swoją fabrykę 23 lata temu, bo dzisiaj pewnie Jaśkowiak jako przeciwnik samochodów by na to nie pozwolił.

Emocje towarzyszące otwarciu centrum handlowemu Posnania były takie, jakby to miała być ubojnia koni albo magazyn radioaktywnych odpadów z elektrowni atomowych. W pierwszej linii hejterów stanął prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, którego zdaniem galeria wyssie handel ze śródmieścia. Podobne zdanie słyszymy przy każdym otwarciu kolejnej galerii handlowej w Poznaniu. Sklepów i punktów usługowych faktycznie ubywa, chociaż nie aż tak drastycznie – raczej zmieniają się branże najemców. Na Głogowskiej ubyło sklepów odzieżowych, a przybyło lokali gastronomicznych itp.

Żeby nie było – nie widzę niczego złego, że na otwarciu Posnanii nie było Jaśkowiaka. Prezydent, który nie uważa za istotne pojawienie się obchodach rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, przychodząc na otwarcie sklepu, tylko by się pogrążył.

posnania

Poznaniacy mają jednak święte prawo decydować, w jaki sposób i gdzie chcą robić zakupy, Jaśkowiak ma święte prawo do prywatnej opinii, czy podoba mu się centrum Posnania czy nie. Nie rozumiem jednak stygmatyzowania Posnanii jako jakiejś wrogiej siły, z którą należy walczyć, a tak właśnie wygląda tegoroczne zamieszanie wokół Imienin Ulicy Święty Marcin.

Właściciele Posnanii chcąc pokazać, że nie chcą tylko na poznaniakach zarabiać, ale też dawać im coś w zamian, zgłosili się do CK Zamek z propozycją zasponsorowania tegorocznej parady z okazji Imienin Ulicy Święty Marcin. Ile pieniędzy mógł dostać Zamek, nie ujawniono, ale skoro koszt całej imprezy wynosi 200 tys. zł, musiało to być kilkadziesiąt tysięcy złotych. Ofertę jednak odrzucono.

– Po przeanalizowaniu wszystkich „za” i „przeciw” uznaliśmy jednak, że współpraca z Posnanią przy tym wydarzeniu nie jest możliwa. To szczególny moment dla Poznania i jego centrum, które na co dzień wygląda niestety inaczej. Myśląc o paradzie, chcieliśmy, by była w tym roku bardziej spójna i efektowna. Mam nadzieję, że to się uda – tak to wyjaśniła w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” Anna Hryniewiecka, dyrektor CK Zamek.

Sami dziennikarze GW jednak twierdzą, że Hryniewiecka brała pod uwagę fakt, że Jaśkowiak obarcza Posnanię za wymieranie ul. Święty Marcin i przyjęcie oferty sponsorskiej byłoby w tej sytuacji niefortunne. Sam prezydent decyzję o odrzuceniu Posnanii chwali wprost.

Trudno to zrozumieć. To chyba wspaniała sprawa, że galeria handlowa nie chce być tylko maszynką do zarabiania pieniędzy, lecz chce się dzielić zyskiem z miastem. Pamiętajmy, że Jaśkowiak walczy nie tylko z galeriami handlowymi, ale też m.in. z pijaństwem w weekendy w okolicach Starego Rynku. Po ul. Wrocławskiej walają się często potłuczone butelki po piwie, którego producenci są sponsorami Juwenaliów, festiwalu Malta czy… Imienin Ulicy Święty Marcin. Czy kolejnym krokiem prezydenta będzie decyzja, aby sponsorami miejskich imprez nie mogły być browary?

A co z samochodami, kolejnymi wielkimi wrogami aktualnego prezydenta Poznania? Czy Toyota już nie będzie mogła być partnerem festiwalu Malta, a Skoda imprezy rowerowej Poznań Bike Challenge? Jakie to szczęście, że Volkswagen zdążył otworzyć w Poznaniu swoją fabrykę, zanim rządy objął Jacek Jaśkowiak, bo dzisiaj Niemcy usłyszeliby pewnie, że nie ma zgody na to, aby ułatwiać produkcję samochodów, które powodują korki i trują środowisko.

Prezydent Poznania jak mantrę powtarza, że zagraniczne firmy od inwestowania w Poznaniu odstraszają pobicia na tle rasistowskim, do jakich rok temu doszło w naszym mieście. Ciekawe, czy nie odstrasza ich postawa władz Poznania, które dzielą inwestorów na tych fajnych, których poklepuje się po plecach i niefajnych, którym pokazuje się gest Kozakiewicza, nawet gdy sami chcą zrobić dla mieszkańców coś, na czym to włodarzom miasta powinno zależeć.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii handel, kultura, polityka i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s