25 tys. na konferencję prasową Jaśkowiaka na targach, aby je promować, ale czy to się udało?

To, że konferencja prasowa na targach podsumowująca rok rządów Jacka Jaśkowiaka kosztowała poznańskich podatników 25 tys. zł słusznie oburza. Tłumaczenia, że wszystko po to, aby podkreślić sukces, jakim było przejęcie MTP, a przy okazji je wypromować, już śmieszy, bo jak sprawdziłem, media akurat ten wątek zbagatelizowały.

8 grudnia 2015 r. Jacek Jaśkowiak zaprosił wszystkie media na konferencję prasową, na której podsumował pierwszy rok swoich rządów na stanowisku prezydenta Poznania. Konferencja była jak najbardziej potrzebna, bo chyba nie ma w Poznaniu redakcji, która nie zamierzała na swoich łamach zamieścić materiału na ten temat.

Dość nieoczekiwanie na miejsce konferencji wybrano centrum prasowe Międzynarodowych Tragów Poznańskich, chociaż w Urzędzie Miasta znajdują się w sumie cztery sale nadające się do zrobienia konferencji, w tym reprezentacyjna i bardzo pojemna Sala Biała.

Medialne show zamiast konferencji prasowej

Jak się okazało, to nie była konferencja prasowa, ale raczej rodzaj medialnego show, do którego wynajęto nawet aktora Teatru Nowego. Na prezentację dokonań prezydenta Jaśkowiaka zaproszono nie tylko dziennikarzy, ale też różne ważne osobistości głównie ze świata kultury takie jak Maciej Nowak, Agnieszka Duczmal czy Piotr Voelkel – w sumie jakieś 50, może 80 osób (samych dziennikarzy było chyba nie więcej niż 30).

Osobiście trochę mnie bawiło robienie takiego show z chwalenia się nowym przejściem dla pieszych przy dworcu, festiwalem Frazy (ciekawe, ilu z Was kojarzy, co to za festiwal), albo zniesieniem opłaty targowej dla osób handlujących na targowiskach, ale mniejsza z tym, bo ciekawszy okazał się koszt tej imprezy wynoszący 24 920 zł. Tak wynika z odpowiedzi wiceprezydenta Mariusza Wiśniewskiego na interpelację radnego PiS-u Mateusza Rozmiarka. Aż 7100 zł kosztowała sama obsługa audiowizualna. Tu wyjaśniam, że prezydent Jaśkowiak mówił do mikrofonu przenośnego montowanego do ucha, a nie do to takiego zwykłego na stojaku. Poza tym krótkie hasła z jego największymi sukcesami wyświetlały się na ekranie z monitorów szwowych, a nie na obrazie z rzutnika. Prawdę mówiąc, nie wiem, czy jakiemukolwiek dziennikarzowi robi to jakąś różnicę.

konferencja Jaśkowiak 2

Poza tym aż 4750 zł zapłacono za catering, bo po prezentacji przewidziano poczęstunek. Niestety, nie mogę powiedzieć, jakie rarytasy tam zaserwowano, bo moja redakcja nie płaci mi za chodzenie na bankiety i obżeranie się, tylko za artykuły, a nie zdążę ich napisać, jeśli będę przesiadywał nad talerzem, zamiast nad komputerem. Wiem jednak, że są w Poznaniu dziennikarze, dla których możliwość najedzenia się za darmo, jest ważniejsza niż temat konferencji. Inne wydatki to m.in. wynajęcie sali (4 tys. zł), aranżacja jej wnętrza (2750 zł).

A po co to wszystko? Aby zareklamować targi

Pal licho już te 25 tys. zł publicznych pieniędzy. Bardzo ciekawą lekturą okazało się uzasadnienie tych wydatków w wyjaśnieniach wiceprezydenta Mariusza Wiśniewskiego. Oto dwa najważniejsze fragmenty:

„Zorganizowanie konferencji podsumowującej pierwszy rok działalności nowych władz Poznania oraz przedstawiającej nową wizję rozwoju miasta na Międzynarodowych Targach Poznańskich miało na celu podkreślenie wagi sukcesu, jakim jest powrót po kilkudziesięciu latach do Poznania spółki Międzynarodowe Targi Poznańskie. Wybór tego miejsca miał zarówno wymiar symboliczny, to jest podkreślenie wysiłków władz miasta oraz radnych podejmowanych w celu doprowadzenia do komunalizacji spółki, jak i wymiar praktyczny, jakim była promocja tej jednej z najważniejszych spółek miejskich.”
[…]
„Efektem przedsięwzięcia był potencjalny ekwiwalent reklamowy w postaci kilkudziesięciu relacji w mediach. Temat wydarzenia był bowiem szeroko relacjonowany w prasie”

Oko na Poznań sprawdza, czy rzeczywiście media zwróciły uwagę na MTP

Prawdę mówiąc, nie sądziłem, że taka marka jak Międzynarodowe Targi Poznańskie wymaga jeszcze dodatkowej promocji, ale niech już władzom Poznania będzie. Pozwoliłem sobie sprawdzić ten „ekwiwalent reklamowy” i przeanalizowałem, czy rzeczywiście media relacjonujące tę konferencję, podkreśliły ten sukces, jakim było przejęcie targów przez miasto pod rządami Jacka Jaśkowiaka.

konferencja Jaśkowiak

I tak: w „Głosie Wielkopolskim” cała wzmianka na ten temat znalazła się w jednym zdaniu: „Prezydent pochwalił się też komunalizacją MTP czy ogłoszeniem koncepcji zagospodarowania Wolnych Torów.” Wcześniej autorka artykułu wymieniła szereg innych osiągnięć, którymi chwalił się Jaśkowiak. Targi i Wolne Tory wymieniła jako ostatnie (link do artykułu: http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/9160686,prezydent-jaskowiak-poznan-musi-byc-miastem-dialogu,1,id,t,sa.html).

„Gazeta Wyborcza” podkreśliła, że konferencja odbyła się na terenie MTP oraz dodała „Już po konferencji Jaśkowiak powiedział „Wyborczej”, że za swój największy sukces w pierwszym roku uważa komunalizację MTP. Miasto objęło udziały o wartości nominalnej ok. 300 mln zł. A rynkowej – ok. 1 mld zł.” Ale ilustracją do artykułu jest archiwalne zdjęcie Jacka Jaśkowiaka. Redakcja „Gazety Wyborczej” najwyraźniej uznała, że konferencja prasowa na targach to nie jest coś tak ciekawego, aby wysyłać tam fotoreportera. (http://poznan.wyborcza.pl/poznan/1,36037,19307269,jacek-jaskowiak-na-mtp-podsumowuje-rok-w-roli-prezydenta-poznania.html#ixzz3ws2heSbT).

Portal Epoznan.pl o MTP wspomina, pisząc jedynie: „Wśród największych sukcesów, władze miasta wymieniają przejęcie przez Poznań Międzynarodowych Targów Poznańskich, reformę straży miejskiej i doprowadzenie do przywrócenia funkcji pasażerskich na starym dworcu PKP.” (http://epoznan.pl/news-news-63161-Rok_rzadow_prezydenta_Jacka_Jaskowiaka).

W podobnej zdawkowej formie o komunalizacji wspomina się też w artykułach na stronach TVN24.pl, TVP Poznań, WP.pl, a w portalu CodziennyPoznan.pl napomknięto jedynie, że konferencja odbyła się na targach.

Nawet jednym słowem o przejęciu targów przez miasto nie wspomina się w artykułach na Onet.pl, miastopoznaj.pl, stronie Radia ESKA, a na stronie Radia Merkury napisano „Jacek Jaśkowiak do największych sukcesów zaliczył: wprowadzenie karty seniora, zrównoważony transport i wolność kulturalną”, również nie wspominając ani słowem o komunalizacji targów.

Podsumowując, nie ma gazety, radia, telewizji czy portalu, który komunalizację targów wyróżniłby jako największe osiągnięcie Jacka Jaśkowiaka. Tylko dwie redakcje w swoich materiałach w ogóle zaznaczyły, że konferencja prasowa prezydenta odbyła się akurat na MTP, a nie gdzie indziej. Wychodzi więc na to, że zarówno to podkreślenie sukcesu, jakim miała być komunalizacja targów, jak i ekwiwalent reklamowy za wzmianki w prasie o MTP okazały się kompletną porażką.

Myślę, że zamiast wywalać 25 tys. zł na konferencję prasową, władze Poznania powinny zatrudnić jakiegoś doradcę ds. promocji i wizerunku, który pomógłby prezydentowi uniknąć pewnych wpadek takich jak nieprzychodzenie na rocznicę Powstania Wielkopolskiego, robienie afery z powodu mebli w gabinecie albo wyglądu toalety w urzędzie, angażowanie się w spory polityczne poprzez krzyczenie na demonstracjach „Precz z kaczyzmem”, czy robienie drogiego show z konferencji prasowych.

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii polityka i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s