Milion złotych na strefę Tempo 30 na Łazarzu? Przecież ona już tu jest!

Jako mieszkaniec Łazarza osłupiałem, gdy usłyszałem, że miejscowa rada osiedla zamierza na dolnym Łazarzu ograniczyć dopuszczalną prędkość do 30 km/h. Przecież tutaj na małych, wąskich ulicach szybciej jeździć i tak się nie da.

Strefa Tempo 30 na razie obowiązuje w ścisłym centrum Poznania, ale pomysł podchwycili członkowie Rady Osiedla Święty Łazarz. Na początek proponują objąć strefą obszar tzw. Dolnego Łazarza między ulicami Głogowską a Kolejową. Miałoby tu obowiązywać ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zostałyby wyniesione ponad poziom jezdni niektóre  skrzyżowania. Ma to w sumie kosztować milion złotych

Skąd ten pomysł? Oczywiście po to, aby poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobno do radnych docierają sygnały od mieszkańców, że z powodu nadmiernej prędkości dochodzi tu do bardzo dużej liczby wypadków.

Bardzo chętnie zapoznałbym się ze statystykami tych wypadków, bo jako dziennikarz i przede wszystkim mieszkaniec dolnego Łazarza, przyjąłem te informacje z wielkim zaskoczeniem – nie zauważyłem, aby w tej okolicy dochodziło do dużej liczby potrąceń pieszych i to jeszcze spowodowanych zbyt dużą prędkością samochodów.

Nie tylko tu mieszkam, ale poruszam się po okolicy niemal wyłącznie na piechotę, bo nawet nie mam prawa jazdy i jako pieszy poziom swojego bezpieczeństwa oceniam w 10-punktowej skali na… 10. Jedyne ruchliwe ulice w tej części miasta to Potockiej, Kolejowa i częściowo Dmowskiego. Na pozostałych ruch jest znikomy. Nawet jeśli od czasu do czasu przejeżdża samochód, to i tak nie jest w stanie rozpędzić się do większej prędkości niż 30 km/h, ponieważ przy tak gęsto położonych ulicach i tak co chwilę trzeba zwalniać przed kolejnym skrzyżowaniem.

tempo30

O tym, jak niewielki jest ruch samochodowy na dolnym Łazarzu, najlepiej świadczy fakt, że jeśli się nie mylę, to nie licząc skrzyżowań z ul. Głogowską, istnieje tu tylko jedno skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną – przy skrzyżowaniu ulicy Potockiej z Dmowskiego. Przy tak niewielkim natężeniu ruchu i przy naturalnych spowalniaczach w postaci licznych skrzyżowań, nie było potrzeby ustawiania większej liczby sygnalizacji świetlnych. Zresztą większość mieszkańców widząc, że nie ma w pobliżu żadnego nadjeżdżającego samochodu i tak przechodzi przez jezdnię w niedozwolonym miejscu.

Doprawdy trudno mi zrozumieć, czemu ma służyć wyrzucanie astronomicznej kwoty miliona złotych na strefę Tempo 30, która właściwie i tak tu funkcjonuje w sposób zupełnie naturalny. Mam nadzieję, że Rada Miasta nie przyklaśnie temu pomysłowi i nie poprze go podczas głosowania.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii bezpieczeństwo, komunikacja i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Milion złotych na strefę Tempo 30 na Łazarzu? Przecież ona już tu jest!

  1. s pisze:

    W dużym skrócie – dlaczego tworzy się strefy Tempo-30: http://tempo30.dlalodzi.info/korzysci.html
    Taki Berlin chlubi się olbrzymim udziałem dróg z obniżonym ruchem (70+%) i wprowadza limity nawet na głównych drogach: http://www.stadtentwicklung.berlin.de/verkehr/politik_planung/zahlen_fakten/download/Mobility_en_Chap-1-3.pdf
    Cóż mam dodać – polecam poczytać na ten temat (więcej). Miliion złotych się zwróci: mniej wypadków, więcej ludzi na ulicach poruszających się pieszo, na rowerach oznacza zmniejszenie wydatków na infrastrukturę, bardziej atrakcyjna przestrzeń do mieszkania spowoduje podwyższenie wartości nieruchomości, zwężenie pasów jezdni pozwoli zaś wprowadzenie na ulice wysokiej zieleni, to podwyższy jakość powietrza itd…
    Sam nie mogę się doczekać rozbudowy stref w Poznaniu (a w przypadku niektórych łazarskich ulic nawet wprowadzenia stref zamieszkania, bo powinny służyć samochodom tylko do tego, żeby podjechać i zaparkować).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s